woensdag 14 augustus 2013

Venetië van het Noorden







Venetië van het Noorden





Ik denk de warmste dag van de zomer...of er moeten er nog meer komen ;-) 
Gezien de hitte die beloofd werd besloten we een dagje op het water te gaan, thuis zouden we het toch niet uit houden. Al vroeg werd de rieten mand ingepakt met broodjes, zonnebrandcremé en voldoende drinkwater. Nog even een kop kop koffie op het terras en dan stappen we in de fluisterboot. Langs droomhuizen komen we terecht in een prachtig natuurgebied.We hadden gekozen voor een route van 14 kilometer en zouden  daarmee 4 uur onderweg zijn. We waren al veel vaker in Giethoorn geweest maar nog nooit  hadden we zo'n uitgebreide route gevaren. Ondanks de hitte stond er  gelukkig een fijn briesje én we bevonden ons midden in natuurschoon, wat een heerlijke dag...dit noem ik genieten!





We varen door het natuurgebied de Wieden, de Weerribben en de Bramen over de grote plas van Giethoorn langs rietkragen en begroeide sloten. Waar de koeien in de sloot staan, de lelie's rijkelijk bloeien. De kuifeend je al een speer voorbij zwemt, kopje onder duikt en vervolgens aan de andere kant van de boot weer boven komt. Ganzen, eenden, zwanen.... libellen, het is er allemaal zo puur, prachtig!










Het laatste stuk varen we door Oud Giethoorn. De pittoreske boerderijen,  de prachtige tuinen en de bruggetjes zijn het gezichtsbeeld van Giethoorn ik zou zo mijn biezen willen pakken, wat is het hier schitterend!  Er valt zoveel met de camera te spotten in deze omgeving.












En zo kwam er een eind aan onze vaartocht in het karakteristieke Giethoorn.
Als afsluiting duiken we nog even in de schaduw op het terras en genieten we nog even na met een koel glas bier en een rosé...of dat laatste nu zo verstandig was met het warme weer!!! ;-)
Het was meer als de moeite waard, wat is Nederland mooi!




Over het vakantieweer hadden we niet te klagen in ons eigen landje, drie weken zonovergoten!

Helaas loopt de zomervakantie alweer op z'n einde.
De oudste gaat nog een weekje naar Kreta en dan kan het normale leven ook voor de jongens  weer beginnen.

We rekenen in ieder geval nog op een hele lange nazomer, zodat we met z'n allen nog lekker lang na kunnen genieten.


23 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Wat een geweldige foto's Helena en wat is zo'n vaarroute toch mooi! Op zo'n warme dag is het dan op het water nog het beste uit te houden. Fijn dat je die dag zo genoten hebt, dat was je ook van harte gegund!!

Lieve groet, Ingrid

De Witte Lanteern zei

Wow, ben er stil van, zo mooi!
Wij zijn jaren geleden eens in Giethoorn geweest. Het is inderdaad een heel apart dorp, zo in het water. Maar zo'n tochtje met een fluisterboot is zeker een aanrader, echt genieten.
Heb ook even bijgelezen en schrik toch wel van de prognose. Lijkt me verschrikkelijk als je hoofd iets anders wil dan het lichaam aankan. En wat lief van je zoon om je dit geschenk naar Rome te geven. Wat een kanjer!
Hopelijk mogen we binnenkort van je prachtige foto's uit Rome genieten...
Liefs, Peetje

Huize Kip Kakel zei

Wat prachtig...helemaal leuk dat wij volgende week een bezoek aan dit mooie plekje op de planning hebben staan en hopelijk treffen wij het dan ook zo met het weer...
Voor nu was het bij jou genieten van je prachtige foto's!
Dank je ♥
Lieve groet,
Hannie

Bizzy @ home zei

Heerlijk genieten op het water in een pitoresk dorp, wat wil je nog meer. Mooie plaatjes! Wij moeten er ook maar weer eens naar toe, eigenlijk zo dichtbij.
Lieve groet, Renny

Saskia zei

Mooi giethoorn. Ik ben er ook eens geweest en dat is echt genieten. Je foto,s zijn prachtig.

Groetjes Saskia

Colin zei

Is al jaren geleden dat we een dagje Giethoorn deden, misschien toch maar weer eens plannen. Als ik jouw foto's zo zie, heb ik wel weer zin in zo'n boottochtje :)

Madelief zei

Mooi om alles vanaf het water te zien Helena! Je hebt de sfeer prachtig vastgelegd. Ik krijg er het 'Bert Haanstra' gevoel bij :-)!

Fijne avond,

Madelief x

'Inga' zei

Bedankt voor deze prachtige post!

Jeugdsentiment voor mij...

Fijne week nog!

Ger zei

Heerlijk zo'n dagje op en aan het water.

Met de fluisterboot kun je in alle rust genieten van de natuur,en dat deed jij ook aan die prachtige foto's te zien!!

Jij je biezen pakken....?
en jij woont al zo mooi!

Ik hoop altijd wanneer ik langs die riante villa's kom met de prachtigste tuinen dat die bewoners net zo gelukkig mogen zijn als ik in mijn rijtjes huis.

Wij maakten tijd geleden ook zo'n heerlijke fluisterboot tocht van halve dag,De Rijp naar Driehuizen,Graft, Groot-Schermer, Noordeinde, Oostgraftdijk en Schermerhorn,zelfs konden we een deel van de Eilandspoldertocht varen.

Net wat je schrijft:puur genieten,wat is ons landje mooi!!

Lieve groet,
Ger

Gerry zei

Een prachtig gebied is dit!
Je hebt er prachtige foto's van gemaakt en alleen daarom hoef je niet ver weg te gaan voor een mooie vakantie. Wij hebben een prachtig land.
Ik heb met veel genoegen met je meegereisd!

Lieve groet,
Gerry

Le Style zei

Wat Giethoorn toch mooi!! Schitterende foto's, Super genieten! & zo fijn te lezen dat je hier zo van genoten hebt. Hoop met jou op een hele mooie lange nazomer!!

Liefs,
Yet

It's me zei

Wat een prachtige foto's ...ik heb er van genoten...en ja ons land is zo mooi !!...liefs van mij...Ria...leuk weer een post van jou !!...x !

Corine(THUIS) zei

Prachtige foto's! Het was wel een superzomer om op het water door te brengen..

Verie -Vestywo- zei

Prachtig! Ik herkende het direct, Giethoorn! Wij varen hier ook vaak doorheen. Mooie foto`s > krijg ik zelf ook geen genoeg van om die daar te maken. Geniet ervan. Lieve-groetjes, Verie

Mayflower zei

Wat een prachtige foto's Helèna. Ja...Nederland is prachtig. Wij hebben een paar jaar geleden ook daar gevaren en hebben ook een aantal keren gefietst in de Weerribben, zo'n mooi gebied. Ook in de winter wanneer de rietkragen zo mooi zijn.
Heerlijk dat je kan terugkijken op een mooie vakantie. Hier zit de vakantie er al een week op, ik moet weer helemaal in mijn ritme komen.
Fijne avond en een lieve groet, Mea

Marjonel M zei

Prachtige foto`s Helena..Wat is ons land mooi:-)

Groet, Marjonel

G-STYLE zei

Hoi Helena,

wat een prachtige reportage heb je gemaakt van Giethoorn. Super mooie foto's , echt waar !

Ik was al wel drie keer in Giethoorn maar meestal dan met grote drukte en daar zie ik nu helemaal niks van. Alleen maar rust op de foto's en dat spreekt me erg aan, zo zou ik er ook wel willen wonen hoor...

Fijn dat we een mooie zomer hadden en net als jij hoop ik ook op nog prachtig nazomer weer.

Fijn weekend alvast en tot een volgende
keer , lieve groet Gea

I min smak zei

Wonderfull pictures!!
Susanne

Thuis bij Tjits zei

We hebben inderdaad een prachtig land met zoveel mooie plekken en natuurschoon. Giethoorn is hier niet ver vandaan, ik kom daar dan ook heel graag, we kiezen dan een dag uit dat het niet zo druk is zodat we heerlijk kunnen genieten van de rust op het Wiede Gat. Deze zomer is het er nog niet van gekomen, heerlijk om nu van jouw prachtige reportage te mogen genieten met zoveel herkenning, erg leuk!
Ik hoop ook op een mooie, lange nazomer waarin we vast Giethoorn nog wel een bezoekje zullen brengen:)

Ik wens je nog een fijn weekend,
lieve groet Tjits

Janny zei

Oh ja Giethoorn, je hebt de foto's zo mooi gemaakt, net of we er echt varen. Ik heb er ook eens zo genoten van het zonnige weer en vooral de bloemen en de leuke tuinen langs de kant, net of de tijd stil staat daar, prachtig.

Groeten Janny

Home and Lifestyle zei

Lieve Helena,

Bedankt voor al je lieve berichtjes op diverse posten, je was er vanmorgen maar wat druk mee hihi. Maar ze worden absoluut gewaardeerd, dus het was een waardevolle investering van je tijd ;-).

Wat is het lekker buiten hè? Het rook hier straks in de tuin jammer genoeg naar rook, dus ik zit nu binnen met de deur dicht...zo maar eens kijken of het inmiddels al beter is.

Ik wens je een heel fijn weekend! Veel liefs, Ingrid

Wilma zei

Hallo Helena,
Wat een schitterende foto's !!!
Ze geven zo'n prachtig beeld van de schoonheid die daar te genieten valt.
Wij hebben in juni ook op een heerlijke dag die tocht gemaakt, echt gewéldig mooi !
Mijn foto's zijn natuurlijk niet zo bijzonder als die van jou :) !!
Dank voor het delen ervan.

Liefs, Wilma.

Ingrid zei

Prachtige post Helena,dat is hier zeker genieten hoor.....liefs