woensdag 14 maart 2012

"Begijnhof" Brugge




Hallo...even een blogje van mij, ik was al een behoorlijk tijdje niet geweest.
Griepgevoel, migraine en wat andere zaken gaven mij minder inspiratie om aan mijn blog te werken.

Ik neem jullie even mee naar het Begijnhof in Brugge.
Het is alweer bijna een jaar geleden dat we hier waren. Nu het voorjaar in de lucht hangt en de natuur daarmee ook snel zal veranderen, kwam er een sterk gevoel naar boven. Eind maart 2011 was het ook erg zacht voor de tijd van het jaar. Wij hebben ons verbaast hoe groen het toen in België was, de natuur liep daar zeker twee weken voor op waar wij vandaan kwamen. Vandaar ik deze foto's alsnog plaats, want mocht je eens in de buurt van Brugge zijn, is het zeer zeker de moeite waard om deze prachtige stad te bezoeken. Het heeft vele bezienswaardigheden.
Na het vele slenteren  in de stad, kwamen we op een gegeven moment bij het Begijnshof uit. Een plek waar zoveel rust heerste dat je er helemaal tot bezinning komt. Op zulke mooie plekken kan ik wel uren doorbrengen, het geeft mij althans een groot geluksgevoel.
Lopen jullie een stukje mee?



 Op deze poort staat 1776 "Sauve Garde" Dit betekent dat de politie geen recht had om op de vlucht geslagen misdadiger binnen het domein "Ten Wijngaarden" te achtervolgen of te arresteren.











 De huizen dateren van de 17e eeuw, maar oorspronkelijk ontstond het Begijnhof in de 13e eeuw. Al voor 1240 kwamen vrome vrouwen zich vestigen op het domein "Ten Wijngaarden". Er wonen op dit moment geen Begijnen meer, maar een Zwitserse kloosterorde "Les Filles de I'Eglises", die de regel van Sint- Benedictus volgt. Zij wijdden zich vooral aan liefdadigheid, zoals de zorg voor bejaarden en zieken, maar ook aan het gebed.
De Begijnen leefden afgezonderd van de stad, al mochten ze overdag het Begijn wel verlaten. Maar moesten wel weer op tijd binnen zijn voor de Vespers, want s'avonds werd de poort onherroepelijk gesloten. ( Dit is nog altijd het geval, bij zonsondergang sluit de poort tot zonsopgang)

In de 15e eeuw kende de Begijn een grote groei, de stad was erg welvarend en er werden grote giften gedaan.  In 1584 werd de kerk door een brand verwoest, maar tevens weer opgebouwd. In de 16e eeuw werd het Begijn tijdens de Franse revolutie zelfs afgeschaft. Maar in 1803 hernamen de 26 overgebleven Begijnen weer hun oude kloosterleven en hebben dit nog ruim 100 jaar voortgezet. De laatste Begijn stierf in 1926.












Helaas hebben wij geen nonnen gezien. Maar dat we ooit eens terug keren is zeker.
En wat het groen betreft, hoop ik dat we daar niet al te lang meer hoeven te wachten. Kom maar op met de lente, ik ben er klaar voor;-)
Geniet allen van het mooie weer wat ons beloofd is!

Lieve groet, Helena




22 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Wat vervelend dat je je de afgelopen tijd niet lekker voelde, ik hoop dat dat inmiddels weer een heel stuk beter gaat!

Brugge is inderdaad een hele mooie stad! Wij zijn er een paar jaar geleden met kerst geweest, eigenlijk was het toen te koud om buiten te zijn...we hebben heel vaak een café opgezocht, puur om ons op te warmen. Maar Brugge met kerst is wel bijzonder sfeervol, dus het was absoluut de moeite waard!

Fijn dat je er weer bent, Helena! Liefs, Ingrid

Verrassend Goed! zei

Fijn dat je er weer bent. Je komt meteen terug met een super gave post. Ik heb genoten van de mooie foto's.
warme groet,
Marianne

It's me zei

Mooie post !! en fijn dat je erweer bent.....hopelijk voel je je nu weer beter.......liefs van mij...xxx...

Het lijstje van brocante zei

Ondanks alles laat je ons wel even genieten!!!!
Prachtig Helena.....bijna alle foto's heb ik ook.....wij mochten daar vertoeven toen wij 25 jaar getrouwd waren....het is er zo mooi....en romantisch.....ik heb genoten van je foto's.
Ik hoop dat je weer vlug de oude bent....want je hebt een geweldig blog....waar ik graag op visite kom.
Nog een fijne dag & lieve groetjes,
Silvia

la.maison.de.laure zei

Je suis allée plusieurs fois à Brugge et j'adore cette ville calme et reposante..... Vos photos sont magnifiques.... Merci pour le partage!!!!
Bonne fin de semaine
Laure

Anita zei

Hi lief mens je was inderdaad even uit beeld ;-)
Prachtige foto's uit het mooie Brugge.
Wij zijn er ook geweest en gaan beslist nog eens terug. Zoveel te zien en te beleven.
Lekker GENIETEN van het zonnetje !!!
Groetjezz lfs mij X

lia zei

Ook al zou iedereen hier die blogt daar naartoe gaan, de foto's zijn toch bij iedereen weer anders. Ook al herken ik er wel heel veel van hoor.
En bij het zien van die laatste foto, krijg ik echt het lentegevoel.

Heerlijk,
Lieve groet Lia

English style zei

Hoop dat je, je weer wat beter voelt!
Prachtig is het daar he, wij zijn er vorig jaar voor het eerst geweest, geweldig !!!
de koetsen die overal reden, de chocolade winkels (mmm) overal Brussels kant :-) en het begijnhof, heerlijk die stilte daar
Hoop er nog weer eens heen te gaan
Heb genoten van je mooie foto's !
Zonnige dag gewenst
Lieve groet Yvon

Janny zei

Prachtige plekjes, of je even in een andere werled stapt, zo mooi!

groetjes Janny

Room Seventeen zei

Ha, gezellig dat je er weer bent!Ik hoop dat het weer een beetje beter met je gaat.
Brugge...altijd de moeite waard,een heerlijke plaats om rond te struinen.

wonen met brocante zei

Ik hoop dat je snel weer de oude bent! Wat maakt het uit dat de foto's bijna een jaar oud zijn, ze zijn prachtig! Ben daar nooit geweest maar wil het zeker ook een keer in het echt gaan bekijken. Groetjes Peggy

Gerry zei

Fijn Helena, dat je er weer bent! Ik hoop dat je weer helemaal opknapt.
Je hebt een prachtige reportage over Brugge gemaakt. Het was echt genieten!

Lieve groet,
Gerry

Corine(THUIS) zei

Brugge, wij waren er vorige zomer.. leuk om even met jou terug te kijken!
Groeten, Corine

BROCANTERIE DERDIJK zei

Fijn dat je er weer bent!
Wat een geweldig mooie post. Ik heb genoten van de mooie foto's.

Groetjes,
Esther

Franse Lelie zei

Leuke post! Staat op ons lijstje, Brugge, maar snel eens gaan doen, lieve groet

Nancy Blaauwgeers zei

Brugge is een prachtige stad. Manlief en ik zijn een paar jaar geleden geweest. Zou er zo weer naartoe gaan.
Je hebt prachtige foto's gemaakt.
Alvast een fijn weekend. Groetjes, Nancy

Madelief zei

Hoi Helena,

Ik hoop dat je je inmiddels weer wat beter voelt! Wat een prachtige stad is Brugge. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er voor het laatst ben geweest, maar door jouw foto's komt het allemaal weer naar boven.

Een gezellige avond,

Madelief x

Marjon zei

Fijn weer een post van jou, krijgen we gelijk weer prachtige foto's te zien...zo mooi Brugge wat is het toch een mooi stadje....groetjes Marjon

Created by Essie zei

Fijn dat je er weer bent. Migraine en dan ook nog griep. Het klinkt bekend in de oren.

Maar wat een prachtige foto's van Brugge. Het is een heerlijke blogpost heb ervan genoten en dan ook nog zulke prachtige foto's

Wens je een fijn weekend
Lieve groet
Esther

"Création" zei

Lieve Helena,

Wat vervelend dat je even in de lappenmand bent, maar wat een prachtige post laat je ons zien.

Brugge is een goddelijke plek waar je inderdaad helemaal tot rust komt. Zo leuk om nu even in deze post met je mee te lopen door mooi Brugge. Heel herkenbaar voor mij, wij zijn we er vorig jaar nog geweest. En er komen vast nog een aantal keren.

Schitterend hoe je alles hebt vastgelegd, zo sfeervol allemaal.

Ens je het allebest lieve Helena,

Liefs Josephine

Marie-Ange zei

Brugge m'a enchantée ...
Je rêve d'y retourner !
Merci pour ces superbes images pleines de poésie.
Gros bisous
Marie-Ange

bleudelavandou zei

Prachtige fotoreportage, Brugge is voor mij één van de mooiste steden van België. Elke keer opnieuw ontdekt je er nostalgische verborgen plekjes...
De vlaamse schrijfster Maria Jacques heeft ook een prachtig boek geschreven over het alledaags leven in een begijnhof (Leuven) "De vrouwen van het hof".

Liefs
marieke