woensdag 1 februari 2012

                                           " Kristallen (ijs) bloemen"
                                           
   

  Eindelijk, toch nog een winter! Hoewel ik erg van de lente houd, vind ik dit ook prachtig.
 Mooi droog, zonnig en ijzig koud..
Toen ik klein was hadden en we op de slaapkamers nog geen thermopane, en als het dan flink vroor stonden er s'morgens grote kristallen ijsbloemen op het raam.
Tegenwoordig is dat bijna niet meer het geval,  dus haal ik het kristal zelf maar even tevoorschijn.


De borrel glaasjes zijn van manlief zijn oma geweest en afkomstig uit Hongarije.
Heel toevallig kreeg ik het karaf eens cadeau. Het  viel mij meteen op, dat het slijpsel gelijk was aan de glaasjes. Ik had het bij elkaar gezet op een glazen taart plateau met een gehaakt kleedje.
Niet zo lang geleden kocht ik dit Engels, verzilverde dienblad dat van binnen prachtig bewerkt is.
Nu staat het als een geheel, alsof het een altijd al een complete set is geweest.



                Ik ben dol op glas, als het mooi glanst weerkaats het licht er zo prachtig in.




________________________________________________________________


_________________________________________________________________


  De dop van de parfumfles hebben jullie al "als detailfoto" in mijn collage terug kunnen vinden.
Deze kocht ik samen met het dienblad, het komt uit een nalatenschap. De kristallen parfum fles is een Russisch slijpsel en is c.a 100 jaar oud.


En zo waren het toch een beetje "kristallen bloemen" ;-)

Geniet van de winter periode...
Hopelijk valt er een heel dik pak sneeuw!

35 opmerkingen:

Thuis Thuis zei

Wat een práchtige foto's.
Genieten!.
Lieve groetjes Annette

Susan zei

Prachtige kristallen glazen samen met de karaf...het maakt het inderdaad tot een heel mooi geheel...
Ik zie dat je dezelfde glazen onderzetters hebt als ik...ook die vind ik er heel mooi erbij!!

Gr. Susan.

Home and Lifestyle zei

Wat een mooie post Helena!! Het doet mij denken aan de tijd dat manlief en ik nog op een flatje woonden, waar alleen de woonkamer een gaskachel had. In de winter legden we ons dekbed in de woonkamer om op te warmen en helemaal kant en klaar sprintten we dan met dekbed van de woonkamer naar de slaapkamer, waar het ijs- en ijskoud was en de bloemen op de ramen stonden! De rillingen lopen mij hier alweer over de rug hihi!

Wat heb je mooi glaswerk en ook bijzonder, zo oud!

Een fijne dag!! Liefs, Ingrid

Het lijstje van brocante zei

Dit is werkelijk genieten geblazen bij jou,prachtig!!!!!!
Toen onze dochter 06-01-1987 geboren werd hadden wij ijsbloemen op de ramen,was toen nog enkel glas,het was toen zo koud brrrrrrr,niets vergeleken met nu.
Fijne dag & lieve groetjes,
Silvia

Ger zei

Koud....ijzig koud...
de herinneringen uit mijn kinderjaren....ijsbloemen op de ramen bijna de hele lange winter,
één kruik in huis was natuurlijk niet genoeg om al die kinderbedden te verwarmen...
maar ons vader was vindingrijk....steen op de gaspit en luier of theedoek er omheen poosje in het midden van het bed....en de koude slaapkamer kon ons niet deren.

Tijdens het scrollen langs je mooie foto's met kristal blijf ik met open mond kijken naar die prachtig geslepen flacon.....normaal gesproken ben ik meer van het onbewerkte glas en kristal,maar even verderop in je post lees ik de herkomst en leeftijd van dit antieke liefie, wat heerlijk om elke dag naar zo'n mooi bezit te kunnen kijken.
Als ik zoiets prachtigs tegen zou komen zou mijn voorkeur voor glad glas/kristal plotseling veranderen als sneeuw voor de zon:-)

Fijne dag en liefs!!
Ger

Huize Kip Kakel zei

Prachtig en dan die mooie muziek erbij..;) Genieten binnen en buiten!
Ik heb mijn rode wangen al binnen, lekker gewandeld met de zon erbij...
Fijne dag, groetjes Hannie

Merian zei

Hoi Helena,

Ik volg je sinds kort.
Leer veel van je fotografie, je maakt supermooie foto's,
En weet je wat nu zo leuk is, ik zag bij jou glazen onderzetters die ik ook heb.

gr. Merianconshar

ria zei

Wat een prachtig plaatje zo!!Heb ervan zitten genieten!
Lieve groet Ria

Claudia zei

De oude stalramen in de schuur waren vanmorgen idd heel erg mooi. Misschien maar eens een foto van proberen maken.

Mijn moeder had ook een prachtig set, karaf met glaasjes staan, zo mooi geslepen. Na haar dood besloten mijn zussen en ik dit aan haar vriendin te geven, als aandenken. en wat we niet wisten, deze vriendin had het set destijds aan mijn moeder gegeven. Wat was ze ontroerd...

Bonjade zei

Hier geen sneeuw te bekennen...
en hoewel ik blij ben met het dubbele glas van nu was het voor een mooie ijsfoto wel leuk :)
Heel stijlvol dat mooie kristal en wat mooi die parels om de hals van dit mooie boeket.

Fijne dag
Liefs

Marie-Ange zei

Merci de nous offrir cette brassée de beauté et de douceur.
Belle journée
Marie-Ange

Miss M zei

Wat een prachtige macrofoto's maak je toch altijd Helena! Een goede lens is hierbij onontbeerlijk he! Deze lens mis ik nog ;-)
Hier op één van de ramen op zolder heb ik vanmorgen ijsbloemen gespot. Het enige raam dat nog geen dubbelglas bezit ☺

Liefs, Marjolijn.

Anita zei

Dag lief mens,

Inderdaad ijsbloemen hadden wij THUIS ook. Enkel glas en geen verwarming op de slaapkamers. Brrr zó ontzettend koud.
Van deze "ijskristallen" wordt iemand alleen maar blij. Prachtig vastgelegd zoals we van je gewend zijn ;-)
Lekker GENIETEN van dit winterse weer !!!

Groetjezz lfs mij xxx

Bizzy @ home zei

Prachtig kristal heb je, zo waardevol. Mooie genietfoto's weer Helena. Sneeuw is niet goed voor het ijs, dus ik zeg nee...hihi..maar ach, als het zo is, ook prima, gaan we lekker sneeuwballen.
Lieve groet, Renny

Tanja zei

O ja ijsbloemen op je raam, geweldig vond ik dat als kind, ik had eigen gordijen gemaakt door de winter.
Leuk om via jou foto's even terug te denken aan die koude tijd. Kruik in bed vond ik ook altijd zo verschrikkelijk lekker.

Fijne dag verder Helena,
liefs
Tanja

Room Seventeen zei

Mooi glaswerk, ik heb zelf ook een paar kristallen karaffen, vind het altijd zo chique staan, vooral in combinatie met zilver.
Ijsbloemen op de ramen, dat herinner ik me ook nog van vroeger op de slaapkamers, brrrr! Weet je trouwens wat ik vanochtend zag?? Een cabrio met open dak! Echt waar, de bestuurder had weliswaar een dikke bontmuts op z'n hoofd, maar jemig de gevoelstemperatuur ligt rond de -15! Je moet er toch niet aan denken?

BROCANTERIE DERDIJK zei

Prachige foto's van al dat mooie kristal en de bloemen.

Dit is echt genieten!!!

Groetjes,
Esther

'Inga' zei

Wat een prachtige foto's weer...vooral die paarse anemoon in detail, alsof 'ie van papier is!

Ja, die ijsbloemen vroeger, je kon er met je nagel ook zo leuk in tekenen...allemaal jeugdsentiment.

Mooie post!

MariCrea zei

Here there is a lot of snow!
Beautiful photos
Have a nice day
Mari

Gerry zei

Die ijsbloemen op het raam weet ik nog heel goed. Vol verwondering stonden we daar naar te kijken en vervolgens probeerden we met onze warme adem er gaatjes in te krijgen.
Je hebt prachtige foto's gemaakt met het kristal!

Lieve groet,
Gerry

Thuis bij Tjits zei

wat een schitterende foto's!! en wat is het hartje van de anemonen mooi, zo mooi je detailfoto daarvan!
wij hebben op onze slaapkamer nog geen thermopane en dus ijsbloemen op de ramen, ik heb er vanmorgen foto's van gemaakt, binnenkort zet ik ze op mijn blog!

fijne avond!
lieve groet van Tjits

It's me zei

Yakkes geen sneeuw please !!...ik wil voorjaar......ben helemaal weg van je parfum fles geweldig wat mooi is ie !!.....liefs fijne avond van mij...xxx..

dandelion67 zei

The transparency of the glass is clear contrast to the tone of cut flowers.
Beautiful details are complemented.
A cozy table for tea time.
The Snow falls in Italy.
a smile..
dandelìon

Madelief zei

Je hebt een prachtige collectie glaswerk Helena. Ik vind dat geslepen glas ook zo mooi en vind het vaak moeilijk te weerstaan wanneer ik het op een rommelmarkt of bij de kringloop tegenkom.

De foto's van de bloemen zijn ook erg mooi. Vooral de close-ups!

Een gezellige avond!

Lieve groetjes van Madelief x

Marjon zei

Hallo Helena, bedankt het gaat wel weer, het bloggen geeft mij echt afleiding en al die lieve dames doen mij echt goed.
Ik herinner me de ijsbloemen nog heel goed hoor.....maar jouw bloemen zijn toch wel bijzonder mooi op foto gezet.
Dat kristal is zo prachtig vooral die parfumfles. Het oude dienblaadje super mooi en alles vormt samen zo'n mooi geheel.

Anneke zei

ik heb genoten van deze prachtige post met kleurrijke foto,s

Sugarbaby zei

so beautiful, I love so much your flower "anemone" picture

Janny zei

prachtig is eht kristallen glas! Ik houd daar ook erg van en heb ook een paar erfstukjes. Ja het is ook nog eens kunstig gemaakt.

Groetjes Janny

Eefies day zei

Ik zong vanmorgen nog met de kleuters, sneeuw en ijs bloemen op de ruiten, toen heb ik ook uitgelegd dat dat vroeger wel zo was, op google had ik wat plaatjes gevonden van bevroren ruiten..ja ik vond het ook heel erg mooi, maar je kristal is een waardige vervanger hoor:))
Prachtig en je foto's vind ik adembenemend.
Fijn dat je mijn blog gevonden hebt...kan ik ook bij jou buurten, ik had je dus nog niet ontdekt.


Lieve groetjes,
♥Eefie

House of Seasons zei

Mooie post!!!
Bedankt voor je leuke reaktie!
Liefs
Lia

Jeanette zei

Prachtig vind ik deze post, zo mooi dat kristal met echte bloemen. De kleuren de materialen wat heb je alles mooi gefotografeerd dame, m`n complimenten!

Liefs...

English style zei

Wat een prachtige foto's heb je ervan gemaakt! de ijsbloemen zaten bij mij ook altijd op de ramen, en toen we in dit huis kwamen wonen, hadden we dat ook nog omdat we nog enkel glas hadden in het begin :-)
het had ook wel wat vind je niet ?
het kastje is in de oorspronkelijke kleur, beetje mosgroenig, ik vind hem mooi zoals hij is
en ik kan ook niet schaatsen om exact dezelfde reden als jij, ben ook geopereerd aan een hernia, en heb er nog 1 zitten die zich gelukkig tot nu toe redelijk koest houd, maar ik durf het niet te wagen om het ijs op te gaan...
ach naar de kinderen kijken hoe ze lekker aan het schaatsen zijn vind ik ook leuk
Fijn weekend gewenst en leuk dat je langskwam (sorry dat ik bijna niet langs kom, maar heb totaal geen energie de laatste maanden, mijn chronische darm ontsteking is heel actief op het moment)
Lieve groet Yvon

natuurlijk groen en doen zei

Wat een prachtige foto's .Kijk even op mijn blog voor een verrassing

fijne zondag
groetjes Bep

Wateringen zei

Lieve Helena,

Ja meis zoals jij je foto's maakt is werkelijk van grote klasse!
Zowel de composite als de kleur is adembenemend..en zo mooi...ik kan niet anders zeggen als dat ik deze foto's als KUNST beschouw..
Besef dat ik nog veel moet leren...maar dat vind ik een soort van avontuurlijke reis.

Ben weg van je collectie glaswerk...

Liefs en goeds,

Marijke

Inka en André. zei

Hallo Helena,prachtige post,schitterende foto`s heb je gemaakt,prachtige kleuren,....gr van ons,XXX