vrijdag 21 oktober 2011

Reisverslag; Marokko


Hallo allemaal…ik heb het eigenlijk te weinig tijd gehad om mij met het bloggen bezig te houden. Waarom zal allemaal nog duidelijk worden. Deze post had ik al veel eerder willen plaatsen daarom doe ik dat alsnog.
In één van mijn reisverslagen had ik al vermeld dat je een paspoort nodig bent voor Marokko. Toen we in de informatiemap (die in vakantie appartement lag) aan het bladeren waren, ontdekten we dat je voor een dagtrip voldoende had aan een ID kaart! Deze kans lieten we niet aan onze neus voorbij gaan natuurlijk. Met een belletje vooraf werden onze plaatsen gereserveerd.
Spannend, best een vreemd gevoel om dit te mogen ervaren.
Twee dagen na de reservering was het dan zover. We reden naar Tarifa,  waar we via de douane aan boord van de Ferry konden stappen. Dat ging niet zomaar, er ging namelijk heel wat  papierwerk aan vooraf, de  wachtrij van de controle nam  anderhalf uur van onze tijd in beslag eer we aan boord mochten.
Aangekomen in Tanger werden we opgewacht door een gids,  van daaruit we werden in verschillende bussen vervoerd, Engels, Duits en Spaanstalig.
Niet te bevatten dat je met een overtocht van een uur in een totaal andere wereld terecht komt.





Nadat we per bus een rondleiding rondom de stad hadden gehad, stopte de bus op een grote parkeerplaats en mochten we op een kameel rijden, uiteraard tegen betaling;-). Natuurlijk zijn deze excursies helemaal afgesteld op toeristen en daar is dan ook geen ontkomen aan! De straatverkopers waren echt overal aanwezig! Deze meneer hierboven bracht het trouwens wel heel erg leuk, dat valt ook wel van zijn gezicht af te lezen.




                                 Rechts, onze gids

Dan zijn we aangekomen in een wijk van Tanger. Niet de luxe huizen, die we even daarvoor vanuit de bus hadden gezien, van Marokkanen die in Europa hun geld hebben verdiend. Deze wijk gaf een heel duidelijk beeld hoe mensen daar “in onze ogen” leven in pure armoede. Ik wist dan ook niet waar ik moest kijken, niet eerder was ik op deze manier onder de indruk geweest. Ik had nog veel betere en mooiere foto’s willen maken, maar  ik kon de gids helemaal niet bijbenen en heb terwijl ik liep  maar wat heen en weer geklikt om maar niet achter te raken.











Ook deze mannen wisten dat we kwamen en hier kregen we een demonstratie  te zien met een Cobra slang. Ik heb hem zelfs aangeraakt… echt!!  Ik dacht nu of nooit, haha.




De foto’s hieronder hoef ik verder weinig woorden aan toe te voegen, de mensen, hun kleding, het cultuur…Als fotograferen je hobby is, dan zijn dit wel de plekken!






Details van deuren, afgebladderd hout en muren, maar ook daarentegen ook weer hele sierlijke details.








Hieronder het restaurant waar we met elkaar van een typisch Marokkaans gerecht ( soep, couscous met kip, een spies met vlees en verse muntthee met zoete koek) hebben genoten incl. muzikale sfeer.


Nadat we onze buikjes rond hadden gegeten gingen we richting de bazaar. Hier gingen we typische Marokkaanse producten bekijken o.a  een tapijthandel een farmacie en wat souvenirwinkeltjes. Maar eerst werden we bestormd door de verkopers, met foto’s van onze kamelen rit! One for one euro..two for two euro’s haha, wij vonden deze wel sterk en hebben ze dan ook netjes afgenomen;-) Toen we de tapijthandel verlieten, stonden er wel twintig verkopers in het nauwe steegje die ons  letterlijk en figuurlijk opgedrongen met hun spullen. Eerst hadden we er nog niet zo’n erg in, maar na het bezoekje aan de farmacie stonden dezelfde verkopers, misschien nog wel meer, ons wederom weer op te wachten. 







 Op het plein waar onze gids ons voor 10 minuten liet wachten, omdat een andere groep de winkel ging bezoeken:’waarschijnlijk alle winkels’, want we hebben circa een uur staan wachten met opdringerige verkopers, die echt van geen ophouden wisten. Toen de politie in beeld kwam waren ze ineens allemaal weg, maar dat was van korte duur. Zo jammerlijk, want het wachten kreeg daardoor een vervelend karakter. Ik zag mijzelf de kans om me op een muurtje te settelen en heb door de drukte heen wat beelden vast kunnen leggen. Ik werd zelfs aangesproken of ik van de FBI was… gezien mijn grote cameralens, haha.










Moe, verhit en vol indrukken hebben we afgesloten bij dit hotel/restaurant en tevens nog wat foto’s mochten maken. Voor ons was het een grote verademing, uit de stank en drukte… en eindelijk een schoon toilet!









We zetten weer koers richting Spanje... 
 Dagen raakten we niet uitgepraat over alles wat we hebben gezien en meegemaakt.
 We hadden ondanks de opdringerige verkopers deze kans echt niet willen laten liggen!

En dan mogen we te maken hebben met een crisis, maar mensen wat hebben we het eigenlijk goed!
Fijn om dat zo af en toe eens te beseffen.



Ik ga vanavond met de beentjes gestrekt, genieten van alles om mij heen.

Fijn weekend!!
xxx



30 opmerkingen:

All Seasons zei

Wat leuk om even met je mee te mogen op reis. Ik heb genoten van je prachtige, kleurrijke foto's. Met 1 woord 'Geweldig!'
Dank je wel voor het genieten en je mooie verhaal..

Fijn weekend!
Liefs,

Home and Lifestyle zei

Wat een prachtig reisverslag Helena. Het is inderdaad een andere wereld, wel goed om eens te zien hoe anderen het hebben waardoor we beseffen dat het hier zo slecht nog niet is. De foto van de kamelen is ook geweldig!

En Helena van de FBI...hihi!

Een fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

Marian zei

WAUW, wat een mooie reportage..en ja, die cultuur hé die is zo mooi.

Zelf zijn we een keer in Istanbul geweest, en ook een keer in Jordanie, en beide keren vond ik het ook zo overweldigend, zo anders dan bij ons, druk, kleurig, eenvoudig maar toch 'rijk' etc.

Die verkopers, dat is inderdaad vervelend, dat zijn we niet gewend..ze zijn zo opdringerig..
Dat is jammer, want ik denk dat ze veel meer verkopen als ze niet zo opdringerig zouden zijn, aan mij tenminste wel, want mijn haren gaan recht staan bij zulke verkopers, en dan hoef ik niets meer, al is het nog zo mooi

Tanja zei

Wat een supermooie foto's heb je gemaakt, jeetje echt super, de mensen, het sfeertje, de kleuren jeetje Helena, ik heb zo genoten, echt geweldig.

Fijn weekend
Liefs
Tanja

Madelief zei

Hoi Helena,

Wat leuk dat jullie een dagje naar Marokko zijn geweest. Dat staat nog steeds op mijn wensenlijstje. Je foto's zijn in een woord geweldig!!! Ik heb genoten van de mensen, de huizen én de felle kleuren. Zo mooi allemaal!

Een fijn weekend!

Madelief x

Marie-Ange zei

Tes photos sont magnifiques Héléna.
Tu nous convies à un superbe voyage immobile ...
Bisous de douce soirée
Marie-Ange

Room Seventeen zei

Een hele andere wereld...dat geloof ik meteen. Je hebt het erg mooi in beeld gebracht. Mooie pakkende foto's van de Marokkaanse mensen.

Le Style zei

Zo bijzonder mooi in beeld gebracht.....
Ik waande me echt in een andere wereld en heb genoten!
Complimenten voor de prachtige foto's.
Een heel fijn weekend!

Lieve groet

It's me zei

Wat een heerlijk vakantie verslag .......prachtige foto's ik heb er van genoten....xxx...

flowersandhome zei

Je hebt er met je enorme FBI-lens goed aan doorgedaan om overal in 't rond te klikken ;-) en dat is logisch natuurlijk als je dan eens in Marokko bent, vooral als het voor één dag maar is. Wat hebben jullie veel gezien en duidelijk veel indrukken opgedaan. Echt de moeite van het lange wachten bij de douane waard dus.
Fantastisch mooie foto's heb je gemaakt. Zowel de mensen als de veelheid aan kleuren zijn prachtig vastgelegd. Bedankt voor het delen van zoveel sfeer.
Groetjes,
Marian

Ger zei

Hoi Helena,

Moest het even allemaal op me in laten werken.....
Wat een prachtige post over een korte trip naar Marokko.....maar met een grote indruk!!!
Je bent betoverd,en heb je nou niet de behoefte om meer te proeven van dit alles.....
Het land van Duizend en één nacht, koningssteden, paarden, buikdanseressen, hippies, slangenbezweerders, folklore, prachtig beeldhouwwerk en gebouwen, Arabisch en Berber temperament, rozenbloesem, hennaversieringen, karakteristieke dorpen en straten, boulevards, stranden, stegen, hammam's en zwoele avonden op de dakterrasjes. Marokko, een inspiratiebron voor fashiondesigners, auteurs, regisseurs, fotografen, acteurs en actrices.
Marokko, haar gastvrije bewoners, haar Atlas gebergte, haar turkooizen stranden en haar goudkleurige Sahara?!

Ga je nog eens terug voor meer,het binnenland in naar de niet toeristische plaatsen,kijken hoe het in de bergdorpen is,kennis maken met de locals enz,enz.

Ik vond het een fantastische ervaring om even met je mee te mogen reizen.......mijn zigeunerbloed(zoals ik het altijd noem)begint na het zien van zulke beelden sneller te stromen en zou de hele wereld over willen trekken....
maar dat zal een utopie blijven,reizen is duur,kost veel energie en een mensenleven is daar te kort voor....ben ik bang..... om AL dat mooi's te kunnen zien op onze aardbol.

Je mooie foto's alleen al laten mij genieten van dit prachtige land,dankjewel!!!

Ga nou slapen en droom nog ff verder.....:-)

Fijn weekeind en liefs!!!
Ger

Corine zei

Je hebt er een prachtig sfeerbeeld van gemaakt!
Ik moet wel zeggen dat ik me wat ongemakkelijk voel als ik lees over de opdringerige verkopers.. Ik hou daar ook absoluut niet van.
Maar je missie als FBI-fotograaf is wel geslaagd :))
Groeten, Corine(THUIS)

lia zei

Een prachtig reisverslag meid.
En super leuke foto's als FBI agent haha....
Maar je hebt gelijk, wij hebben het hier nog niet zo slecht....

Groetjes Lia

Anita zei

Wahah lief vriendinnechie van me
wat heb je deze trip fantastisch vastgelegd !!!
Jullie zijn al even weer thuis
maar kan me zo voorstellen dat je heimwee hebt naar daar ;-)
Je bent je beroep misgelopen hihi
FIJNE ZONDAG Groetjezz en lfs ook aan de mannen
Dikke kus

Marian zei

Wauw!! Wat een GEWÉLDIGE foto's weer!! Je kan de sfeer gewoon proeven en ruiken. Echt schitterend!
xxx

Net als Toen zei

Ik heb genoten van de foto's en je reisverslag.
Het is inderdaad een totaal andere wereld.
Liefs, Pauline

Claudia zei

Marocco staat nog op mijn verlanglijstje, maar nu is het net of ik er al een beetje geweest ben...

Marge zei

Really WONDERFUL photos!!♥
I almost feel like I was travelling, too;) Thank you!
Hugs, Marge

Mayflower zei

Wat een prachtig reisverslag Helèna. Je stapt daar vanuit Spanje een heel andere wereld binnen.
En wat heb je een prachtige foto's gemaakt, een plezier om te bekijken, je zou van je hobby je beroep moeten maken zo mooi als je alles overbrengt.
Ik heb genoten.
Lieve groet, Mea

Inka en André. zei

Hallo Helena,wat een prachtige/kleurrijke reisverslag,dank je wel dat we eventjes mee mochten kijken,mooie foto`s,hoor,echt schitterend,....een heel fijn weekend,...lieve gr van ons,...x

Lynda zei

MWOAAAAH beter laat dan nooit, maar wat ben ik blij dat ik deze post nog vond!!!! wat een PRACHTIGE foto's....wat een mooie kleuren en diversiteit aan unieke mensen!

Groetjes
Lynda

Marijke van Ooijen zei

Hay Helena,

Meis deze post is werkelijk beeldschoon!
Zowel het verslag als de foto's...GEWELDIG!!!
De foto van de kamelen is zo mooi....
Zowel het verslag als foto's kunnen in een tijdschrift...

Liefs,
Marijke

à la parisienne zei

Wow, your pictures are beautiful!

Thank you for visiting my blog. I hope you enjoy your visits.

Mandy

Marjon zei

Bedankt voor het volgen van mijn blog maar helaas ben ik niet zo'n goede fotografe als jij. Ik vind je reisverslag werkelijk GEWELDIG zo mooi en de foto's die zijn echt van superkwaliteit ik heb genoten van jouw post....groetjes en fijne avond Marjon

Ann zei

This is one interesting post.

I love your pics,
they are awesome.

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

wat een prachtige post zeg wat een kleuren allemaal begrijp dat je genoten heb maar ook een dubbel gevoel had .... bedankt voor de mooie post ...lieve groet rosita

le ciel flamand zei

Wat een explosie van kleuren op deze grijze mistige dag! Deze foto's doen me alweer naar de zomer verlangen...

Liefs,
Annelies

Hannekie zei

tjee wat heb ik genoten van je post. ik ben er nog nooit geweest. maar wat heb jij het prachtig weergegeven via je fotos. ben erg onder de indruk van je fotos..wat een geweldige kleuren zeg...heeft dus niet alleen op jou indruk gemaakt hoor
liefs hannie

Madelief zei

Geweldige foto's Helena! Ik heb genoten! Zelf ben ik nog niet in Marokko geweest, maar het staat bovenaan mijn verlanglijstje.

Een fijn weekend!

Madelief x

Room Seventeen zei

Hallo Helena, ik kreeg een melding van een nieuwe blogpost, maar kan hem niet vinden.
De laatste post gaat over Marokko/21 okt.....