woensdag 14 september 2011



Euuuhh....even denken!

O ja, Gibraltar!

Ongeveer een half uurtje rijden van ons appartement komen we in Gibraltar.
Vreemd genoeg konden we de plaatsnaam niet terug vinden in het navigatiesysteem .Iets wat ik al eerder opgemerkt had via routenet.
Daar aangekomen werd ons duidelijk waarom...
We stonden al een tijdje stil, het was enorm druk en op een gegeven moment zagen we dat we door een grenspost moesten. "Straat van Gibraltar", zou dit dan toch onder Marokko vallen? We hebben geen paspoort maar een ID kaart, en dat zou betekenen dat we er niet door komen.  We zullen het beleven en anders gaan we terug.
 We reden langs "de Straat" daar tussen lag alleen nog een stukje water, heel bijzonder dat daar ook vliegtuigen landen. Éénmaal langs de grenspost ( die nog behoorlijk streng bleek) kwamen we in een hele andere wereld. Het was er erg mooi en terwijl we er door heen reden viel bij mij het kwartje. 
De straatnamen waren allemaal Engels en ik moest denken aan de kreet " Zolang de apen op de rock zitten, zijn de Engelsen nog niet vertrokken". En ja hoor, we hebben dit natuurlijk even gecheckt in het navigatiesysteem. We waren in het Verenigd Koninkrijk een overzees gebied....nooit geweten!
Gibraltar heeft een behoorlijke historie, voor de geïnteresseerde...klik HIER







Maar dan zijn we zo ver! Na een route richting de bank, omdat het pinautomaat bij de kassa buiten werking was, waren we even later geen Euro's máár Ponden rijker, en dat verklaarde hoe Engels dit kleine gebied is.
We gaan met een kabelbaan 1600 meter omhoog, waar we een route van 3 km afleggen. Vanuit de kabelbaan hebben we  prachtige uitzicht op de straat van Gibraltar.


Boven aangekomen werden we meteen ontvangen door de apen...wat een belevenis! Kijk maar mee..
 schrik niet hoor;-)











              Overal om je heen zie je ze lopen en zitten..je bent in hun wereld.
We waren op weg naar  St Michael's Cave ( druipsteengrotten)  aan de andere kant van de berg.
Onderweg zag ik een trap, niet echt heel veilig maar te nieuwsgierig wou ik daar toch wel even naar boven...natuurlijk op fout schoeisel;-) "Ja, mam, waarom denk je dat sommigen bergschoenen dragen"...
Samen met mijn zoon liepen we helemaal naar boven, manlief hield het halverwege voor gezien, die vond het maar te warm. Eenmaal boven aangekomen werden we ook zeer zeker beloond!
Wat een prachtig uitzicht!









Ondersteund door mijn zoon, daalden we de trap weer af naar beneden, waar we manlief weer op pikten en samen de weg naar de grotten te vervolgden.
Het was vermoeiend lopen, we liepen behoorlijk steil naar beneden en te bedenken dat we dat stuk ook weer omhoog moesten met 35 graden Celsius.


Maar een lekker ijsje en verkoeling in de grotten doen wonderen;-)


De apen wekten toch de meeste indruk en daar hebben we ook volop van genoten.
 Zoon en manlief hebben er zelfs  één op hun schouder gehad. Ze konden je van alle kanten bespringen als je even niet op lette, wel je ogen voor en achter openhouden want buiten het feit dat het misschien wel zakkenrollers kunnen zijn, zijn ze ook niet bepaald zindelijk.

En dit kleintje...snel en slim, bijna niet in beeld te krijgen. Hij won het van zijn grotere broer/zus en ging  er met de gejatte buit vandoor....





En terwijl wij hun domein verlieten, konden zij op hun gemak verder vlooien!!





Afgesloten met een bezoekje aan het centrum wat ook erg de moeite waard was, weliswaar taxfree. Hebben wij van een fantastische dag genoten, één die we niet snel zullen vergeten. 


Fijne dag,
Liefs Helena





24 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Wat een waanzinnige foto's Helena...eigenlijk horen we daar met z'n allen boven op die rots te staan! Want dan pas voel je de zon, de wind en snuif je de geur van het land en de lucht.

Die apen zijn bijzonder fotogeniek, maar dat weten ze vast ook wel hihi!

Een bijzonder uitstapje, dat is wel te zien!!

Ik wens je een fijne avond! Lieve groet, Ingrid

Stina zei

Wat een uitzicht zeg, heel bijzonder....om zoiets te zien, en die aapjes daar blijf je ook van genieten.

nog een fijne avond
liefs Stina

Le style zei

Wat is het daar mooi!
Prachtige foto's! Heel bijzonder.....
De apen zijn ook bijzonder;-), genieten zoals jij ze gefotografeerd hebt.
Fijne avond,

Lieve groet

Tanja zei

Jeetje Helena, wat een mooie foto's heb je gemaakt, ik heb genoten, echt super mooi

en stiekem moest ik even denken aan Harry Jekkers en zijn verhaal van de rots van Gibraltar.

Liefs
Tanja

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

Wat een gave foto's zeg en die apen helemaal te gekkkkk ... was een fijne vakantie en heerlijk genoten dat kan niet anders ....fijne week lieve groet rosita

Verrassend Goed! zei

Wat een adembenemende post!
Super fantastisch mooie foto's. Dit is zohhhhhh genieten.
warme groet,
Marianne

It's me zei

Wowwwwwwwwwww wat een prachtige post !!! superrrr....heb genoten van al je mooie foto's !! bedankt liefs Ria...xxx..

English style zei

Heb even van je mooie foto's en muziek zitten genieten, sommige aapjes zaten wel echt in de relaxt stand hihi
het lijkt me idd zeer vermoeiend klimmen met zulke hitte pfff, maar mooie ervaring!!
Groetjes Yvonne

MariCrea zei

Wonderful pictures!
Have anice day
bacio
Mari

Mayflower zei

Wow.....Helèna, wat heb je een prachtige foto's gemaakt van jullie vakantie.
Prachtig die paradijselijke tuinen en je klim werd wel beloond hoor, wat kon je genieten van een fantastisch uitzicht.
Ohhh.....en die aapjes kijken, dat blijft gewoon heel erg leuk. Ook die heb je weer treffend op de gevoelige plaat vastgelegd.
Wat fijn dat je kan terugkijken op zo'n mooie vakantie en wij genieten nu even met je mee.
Lieve groet, Mea

Corine zei

Schitterende foto's! Wat is het daar prachtig, en dan die apen...
En wat een hoogte, die rots aan zee..
Heel indrukwekkend!
Groeten, Corine(THUIS)

Madelief zei

Wat een mooie foto's heb je gemaakt. Prachtig de takken van de boom met op de achtergrond de zee!

Fijne avond!

Madelief x

Hannekie zei

heb je post vol bewondering gelezen. en bekeken..wat is het daar prachtig zeg..en wat heb je er geweldige fotos van gemaakt. die apen..helemaal geweldig
liefs hannie

detuinkamer zei

Wat een schitterde omgeving,leuk om zo even via je lens mee te mogen kijken.

Groetjes karin

Greet zei

Helena,
Dank je wel voor je berichtje op mijn blog!
Maar wat heb jij een prachtige blog met de mooiste foto's!! Ik ga straks nog even je vroegere blogposts bekijken hoor!
Liefs!
Greet

Castles Crowns and Cottages zei

Lieve Helena!
Goede morgen mijn vriendin!

DANK U VOOR your visit to my blog post! YOur photography is absolutely stunning and marvelous! I LOVE MY BLOG FRIENDS from the Netherlands...you are all so kind!

Come again, Anita

Yvonne zei

*In mijn volgend leven wil ik aapje zijn, maar dan wel daar.

Wat een mooie foto's !!
Gr Yvonne

helen tilston zei

Hello Helena

I just found your blog through Anita, Castles Crowns and Cottages and love our work. I am your new follower. Bellissimo et mucho passione!

Helenxx

white life© zei

Oh, Helena, die Fotos sind einfach genial. Zu gern würde ich dauerhaft in der Nähe von Gibraltar leben, aber das (mein) Leben ist leider kein dauerhafter Urlaub ...

Ganz liebe Grüße und ich wünsche dir ein tolles Wochenende

Tine

♥Ingrid♥ zei

ik heb ook meegenoten van jullie vakantie Helena,wat prachtig je foto's.....heel fijn weekend wens ik je toe hoor....groetjes

Anita zei

Lief mens, helemaal stil van zoveel natuurschoon !!!!!
Wahah kan me voorstellen dat jullie hebben GENOTEN
Leuke apies hoor ;-)
Dikke knuffel van ons hier XXX

Home and Lifestyle zei

Haha...jij dacht al dat ik een bezoekje aan de huisarts moest brengen hihi. Ik blijf een lente- en zomermens, maar ben er verder toch wel nuchter onder...kan er wel een groot probleem van maken dat de herfst in aantocht is, maar daar heb ik alleen mijzelf mee dus dat doen we ook maar niet. En ik meen het dat elk seizoen heel veel heeft om van te genieten :-)!

Lieve Helena, bedankt voor je warme reactie! Ik wens je een hele fijne zondag!!

Veel liefs, Ingrid

My home is my Castle - by Kari zei

Thank you for visiting my blog :)

Hugs from Kari

Ger zei

Lieve,lieve Helena....

ben net terug van vakantie en dan lees ik die warme reactie van jou op mijn blog....jaha.....ik voel het.....die warme knuffel......je bent een lief mens!!!:-))

En dan geniet ik ook nog eens van deze heerlijke vakantiepost van jou, wat een prachtig verhaal aan belevenissen en informatie, en ook de foto's spreken boekdelen!!!
Dat is een vakantie waar nog lang over gesproken zal worden.

Nee, wij maakten er deze keer geen ver avontuur van......maar verbleven op een rustige plek op 1000 meter hoogte.....met een uitzicht waar je vanzelf stil van werd....en daardoor de echte stilte kon horen..... die af en toe onderbroken werd door het geklingel van koeienbellen van de grazende koeien die bij dat uitzicht hoorden vanaf ons balkon achter de geraniums.

En dat was heerlijk wakker worden en thuiskomen.....want we bleven natuurlijk niet de hele dag achter die geraniums zitten;-)
En daarbij kwamen mijn bergstappers heel goed van pas!!!

Fijne zonnige herftsdagen en warme hartelijke groeten van een uitgerust mens!!!
Ger