maandag 8 november 2010

Langs vennen en heide














 Langs vennen en heide volgden wij gisteren een pad van 4,5 kilometer. Koud maar zo voldaan genoten we van de kleurenpracht.Wat alweer een hele andere kleur en gevoel  als een paar weken geleden. De laatste bladeren aan de bomen zijn veranderd  in goudbruin, koper tinten.  Het zonnetje scheen volop en dan moet je het er toch nog even van nemen. Dik aangekleed met mijn warme boots (zie rechter zijbalk) en handschoenen,  heerlijk wandelen door de bossen.
Manlief was een weekje op zakenreis geweest in Milaan,  dit was een uitstekend moment om even lekker samen te zijn.



Deze bladeren deden mij aan mijn lieve vriendin denken.. Zoals deze twee bladeren elkaar stevig vast houden aan het uiteinde van de tak.
"Together we are strong"  is de titel van de blog die ze hier aan gewijd heeft.
Jullie hadden al een vermoeden waar mijn vorige post over ging. Ik heb het hier nooit over willen hebben, want mijn blog is een nieuw begin geweest,  van 'lang klauteren uit een diep dal'. Het gedicht durfde ik te plaatsen, omdat het vrolijk nieuws was.
Via lotgenoten heb ik een zeer waardevolle vriendin leren kennen, wiens man dezelfde ziekte als ik. Buiten dit alles speelde er op medisch vlak, nog veel meer en ook hun gezin kende al een hele geschiedenis. Ze zocht contact, omdat ze het fijn vond iemand te treffen,  die  buiten de kanker om, ook al zoveel op hun bordje gepresenteerd hadden gekregen.  Nieuwsgierigheid en  op zoek naar herkenning, "hoe ga jij  er eigenlijk mee om.."
We vonden elkaar en hebben maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen. Met een lach en een traan sleep je elkaar er dan door heen. Niet alleen maar moeilijke gesprekken, maar ook veel humor. Dat maakt haar ook zo speciaal! Plotsklaps ging het niet meer zo goed en de spanningen stegen weer behoorlijk in hun gezin. Drie maanden hebben ze in onzekerheid moeten leven en drie dagen na mijn grote blijdschap, krijgen zij een hele andere uitslag. Een uitslag die rechtlijnig tegenover de mijne staat. Dat rakelt voor mij ook weer een  bepaald gevoel op, hoe zij zich moeten voelen. Je voelt het verdriet, de  onmacht, onzekerheid en pijn.  Hun liefde is en straalt kracht, en samen zijn ze sterk.
 Samen met vele lieve mensen, zullen wij om hen heen staan, om ze te steunen.
 Zodat zij samen niet alleen zijn.

































En zo eindige onze verfrissende middag met een mooie zonsondergang. De jongens waren er niet, zodat wij onder genot van een wijntje en kaarslicht, gezellig saampjes hebben getafeld. 
Hoe dubbel kan het in het leven allemaal zijn.



Heel erg bedankt, voor alle lieve woorden op mijn vorige post!





35 opmerkingen:

"Een sneller kloppend hart ♥" zei

Wat een GEWELDIGE foto's!! Ik heb hier net mijn ogen uit gekeken!
Heerlijk rustgevend en zo prachtig gefotografeerd...

Wens je een fijne avond

Veel groetjes, Veronique

Home and Lifestyle zei

Lieve Helena,

Wat ben jij toch een ontzettend sterke vrouw...ik heb tot voor kort nooit iets aan je gemerkt en vond dat je altijd zo positief was, zo genoot van mooie dingen om je heen. Natuurlijk heeft je verleden daar ook invloed op gehad, door die vreselijke ziekte ben je waarschijnlijk des te meer gaan beseffen hoe waardevol elke dag is! Jouw uitslag is een mijlpaal maar wat had je graag gewild dat dit bericht ook bij je vriendin en haar gezin terecht was gekomen. Ik kan me goed voorstellen dat het heel dubbel is.

Gelukkig hebben jullie een hechte vriendschap...de wandeling die zij samen moeten maken kan je deels hand en hand meelopen. Ik wens hen en jullie heel veel sterkte toe!

Veel liefs, Ingrid

Sylvia zei

Wat een prachtige herfstsfeer hier, Helena !
Maar ook een ontroerende post, fijn om iemand's steun te hebben in zulke moeilijke momenten.
Veel sterkte voor je vriendin en haar familie.
Groetjes,
Sylvia

THE BLACK BARN zei

Ik ben heel blij voor jou en verdrietig voor je vriendin en haar man.
Je foto's zijn spraakeloos mooi!!.
Maar geven ook het vergankelijke van de natuur aan.
Het afstervende blad.
Zo is ook het leven.
Dat doet pijn als het te vroeg komt.
Ik ben mijn vader verloren toen ik 13 jaar was, aan lever kanker.
Deze ziekte sloopt je leven, je denken,je gevoel.

Heel veel sterkte en je bent een kanjer!!

Lieve groet,
Miranda

Lynda zei

WAUW.....WAUWWAUWWAUW!!!! wat een prachtige foto's, sterker nog....wat een PRACHTIGE post!!! Met die muziek erbij is dit ene post die tot op het bot gaat!
Lieve Helena, ik ben blij dat het goed met je gaat, en voor je vriendin.....HOU VAST!!!
Positief of negatief....je "redt"het alleen SAMEN!!!!

Liefs,
Lynda

It's me zei

Helena.geweldige foto's !!....mooi meis !! liefs Ria.....

marian zei

Wat een prachtige foto's Helena! Ik blijf ernaar kijken! Zo'n sprekende kleuren.
Je tekst blijft ook nazinderen. Ik kan me voorstellen hoe je je moet voelen. Als iemand die zo dicht bij je staat zo'n nieuws krijgt, krijg je zelf precies een klop waardoor je echt het gevoel hebt dat de grond onder je voeten wegzakt, je voelt je zo enorm machteloos en toch, alles wat je kan doen is er zijn, altijd opnieuw.
Heel veel sterkte, ook voor je vriendin en haar gezin!
Groetjes,
Marian

Stina zei

Wat een prachtige foto's heb je gemaakt.
Veel sterkte voor je vriendin en haar gezin.

Liefs Stina

Yn'e Steeg zei

De foto's zijn zo passend bij jou verhaal en die van jou vriendin.
Alles maar dan ook alles is in die foto's te zien.
Blijdschap en verdriet kunnen zo dicht naast elkaar staan....

Jantsje

Colinda zei

Wat een geweldige foto's, helemaal herfst! En wat een ontzettend ontroerende blog.

Lieve groet,
Colinda

Tierlantijn zei

Wat is de natuur toch mooi hé deze tijd van het jaar. En je heb het heel mooi vastgelegd met je camera..!

Groetjes en een fijne dag!

katja-Mariska zei

De foto's zijn adembenemend mooi.
Ik word heel erg blij van al die mooie herfst kleuren en heb daarom ook geen hekel aan de herfst. Ik ben heel blij om in een land te wonen waar we vier jaargetijden hebben.
En ik vind het zo mooi hoe je dat op de foto's te pakken hebt gekregen.

Verder wil ik zeggen dat ik het heel fijn vind dat het goed met je gaat.
Maar het is wel heel erg verdrietig als het dan bij vrienden van je niet goed gaat. Ik wens jou en je vrienden dan ook heel veel sterkte.
Jou wens ik ook heel veel gezondheid en geluk toe.
Liefs Katja

Objets de Charme zei

Hoi Helena,
Heel bijzonder vind ik het dat je zulke diepe bijzondere gevoelens deelt met ons.

Ik moet zelf altijd knokken voor mijn plekje in de wereld, voor het geluk dat ik eindelijk ken.
Je moet doen met de start die je hebt gehad in je leven.
Het beste er van maken en hopen dat je het geluk zal en mag hebben/behouden in de toekomst.
Dat je niet na alle moeilijkheden in het leven die je al hebt gehad de kans niet meer krijgt om te mogen zijn en te mogen blijven genieten.

Een mens mag niet zijn geluk laten ontnemen door de dingen die hij vreest.
Dat is dan ook weer knokken.

Soms ben je al zo kwetsbaar dat je je af vraagd of je die "als" wel zou kunnen incasseren.

a.s Woensdag aan het einde van de middag hoor ik de uitslag of de cyste goed is.
Bah bah bah!!!

Heel veel lieve groeten en dankjwel voor je bijzonder mooie foto's en je mooie woorden.

Alexandra

Mayflower zei

Een verhaal om stil van te worden lieve Helèna, wat ben je een sterke vrouw en wat fijn dat de uitslag positief is en er weer kleur komt in je leven. Al zullen de kleuren anders kleuren dan daarvoor.

Ik kan mij voorstellen dat het een heel dubbel gevoel gaf toen je het slechte nieuws van je vrienden hoorde, je staat zo machteloos dan en op dat moment liggen vreugde en verdriet heel dicht bij elkaar.

Wat heb je dit treffend uitgedrukt in je prachtige foto's. Vooral de foto van de twee in elkaar verstrengelde blaadjes.

Ik wens jou en je vrienden heel veel sterkte.
Liefs Mea

Room Seventeen zei

Mooie foto's Helena..... en een heftig verhaal. Gezondheid, sterkte en veel liefs toegewenst.

Anita zei

Oooh lief mens ik ben even SPRAKELOOS
Wat ontzettend lief dat je blogt over ons ...
Deze prachtige foto's geven de natuur weer precies zoals wij ons nu voelen. En die twee blaadjes pfff :(
Blijf vooral van jou goede nieuws GENIETEN
En bedankt dames voor alle lieve wensen !!!
Helena, ontzettend blij met een vriendin zoals jij
dikke klapzoen op je neus hihi xxx

G-style zei

Goh meid wat een post met dubbele gevoelens .........voor jou zelf de blijdschap nog in je hart maar toch ook zorgen om mensen die je ook erg lief zijn ......niet gemakkelijk allemaal.
Ik heb je vriendin ook al even sterkte gewenst op haar blog .......

Ik heb wel heel erg genoten van je prachtige foto's , wat kun jij toch prachtig fotograferen !!!

Nou tot een volgende keer , lieve groet van Gea

Zazoe zei

Lieve Helena,

Wat een ontzettend lieve blog heb jij gemaakt over Anita. Ik vind het heel mooi zoals jij jouw gevoelens hebt verwoord en de foto's ondersteunen je woorden prachtig.

Zoals Anita zelf ook al aangeeft, blijf jij vooral genieten van je goede nieuws. Het is je zo gegund!
En samen in een kring om Anita en Rudi, voelen zij onze steun. Hand in hand, want zoals Anita schreef: Together we are strong!

Heel dikke knussel van mij voor jou! XXX

Ger zei

Lieve Helena,

DE MAATSTAF VOOR VRIENDSCHAP IS HULP BIJ TEGENSLAG,EN WEL......ONVOORWAARDELIJKE HULP.

dit zijn de woorden van,
Mahatma Gandhi

Dat jullie elkaar tegen moesten komen op het pad van lotgenoten is niet in de meest prettige omstandigheden,maar DAT jullie elkaar tegen kwamen is fantastisch.

Ik lees in 2 blogs wat mensen zoals jullie meemaken.......hier word ik stil van...

In jou prachtige foto's zie ik dat voor de een het hek open staat,wijd openstaat om je weg op het pad verder te bewandelen....

Voor de ander is het of ze tegen een gesloten afrastering aanlopen...

Maar ik hoop uit het diepst van mijn hart dat ook voor hen het hek op een kier blijft staan...en ze verder kunnen.....

En ik lees uit alle verhalen,hoe triest ze ook zijn.......warmte,liefde,begrip,steun,respect,wijsheid,ervaringen,karakter,moed en vooral echte vriendschap.

Veel,héél véél sterkte wens ik jullie op het levenspad!

Liefs,
Ger

Alle mooie dingen zei

wat een mooie kleuren war een geweldige foto´s
heel veel sterkte voor jou en je vrienden toegewenst
groetjes
Anita
http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

lia zei

Lieve Helena, ik kan me voorstellen dat je bij zo'n bericht de grond onder je voeten voelt wegzakken. Hoop dat jullie elkaar steun kunnen geven. En die foto van die twee bladeren zijn wel heel speciaal. De muziek en de foto's geven me een heel apart gevoel. Mooi maar apart......
Heel veel sterkte
Live groet Lia

Marian zei

Ach lieve meid...wát een ontroerend mooie blog over Anita en Rudi!
Wát ontzettend lief!!
De woorden...de foto's...ze ráken je hárt!!
Met velen blijven we om Anita en Rudi heen staan...'Together we are strong'!
Maar hoe moeilijk soms ook...je mág genieten van jóuw goede nieuws...het is jullie zó gegund!

Dikke kus xx

Kom Achterom zei

Wat een onroerend bericht!
sterkte met elkaar hoor! en wat fijn dat voor jou de zon weer kan schijnen
wat een prachtige foto's! heel bijzonder die vennen
lieve groetjes
Yolanda

Bonjade zei

Post om stil van te worden......hoe dubbel kan het zijn. Blij om je bescherm engel......hopelijk komt er toch ook nog één op het pad van je vriending.
Beelden om stil bij te worden....zo mooi!!!
Sterkte en liefs

kienkele zei

Dag Helena, wat een ontroerende post heb je geschreven, met werkelijk schitterende foto´s erbij. En hoe dubbel kan het leven zijn, zelf krijg je die goede uitslag, een iemand die je na staat dan het tegenovergestelde. Ik hoop van harte dat jullie elkaar kunnen blijven bijstaan!
Sterkte, lieve groet, Tineke

Bizzy @ home zei

Prachtige natuurfoto's. Wat lijkt het me ontzettend moeilijk om je eigen vreugde te delen met het verdriet van de ander. En toch blijft zo het vlammetje van hoop wel branden. Ik wens je veel sterkte met je vriendin, ik lees in je woorden een warme vriendschap.
Lieve groet, Renny

*Ingrid* zei

Prachtige post Helena,heb weinig woorden voor je emotioneel verhaal,ik wens je veel sterkte en als ik mag zeggen geniet nog van de mooie momenten samen.......

liefs...

sylvia zei

als je zulke mooie foto's kan maken dan ben je zelf ook een heel bijzonder mens! Het straalt er vanaf....liefs, sylvia

Pünktchen zei

oh, liebe helena,

das sind so zauberhaft schöne bilder auf deinem blog! ich liebe deine fotos!!

danke auch für dein nettes kommentar auf meinem blog! ich hab mich sehr gefreut, dass du wieder bei mir warst!

lieben gruß aus österreich!
nora

Stina zei

Hier ben ik nog eventjes hoor, heel hartelijk bedankt voor de tip die je mij gaf om een link te plaatsen.
Hoop dat het mij lukt de volgende keer.

Fijne avond hoor, lieve groetjes van mij, Stina

~*~ saskia ~*~ zei

Alle foto's zijn even prachtig, Helena!! Werkelijk schitterend. De woorden zijn bedroevend, hoe wreed het kan zijn.
Eros op de achtergrond doet me acuut denken aan de pizzeria waar ik lang geleden in de weekenden mijn geld verdiende ;)
Een fijne avond xxxx

"Création" zei

Een post om stil van te worden lieve Helena.....hoe blijdschap en verdriet zo dicht bij elkaar liggen. Wat fijn dat jullie elkaar tegen zijn gekomen en elkaar kunnen steunen. Het zal voor jou ook een heel dubbel gevoel geven, de onmacht die je ervaart, vreselijk het bericht voor jou vrienden...terwijl jij nu zoveel blijdschap voelt nu de toekomst weer roze is gekleurd.
Je foto's zijn ZO BIJZONDER, en zo passend bij deze droevige post...
Veel sterkte voor jullie en jullie vrienden...

Veel liefs, Josephine

Janny zei

Wat een aangrijpend verhaal, Helena.
En wat moet het inderdaad dubbel voelen als je zelf blij kunt zijn maar je vrienden krijgen een tegengesteld bericht.
En wat een prachtige foto's, zeg. Mijn compliment.
Had even je blog niet gelezen maar ben nu weer helemaal bij.
Janny

Catharina Maria zei

Wat een PRACHTIGE Herfst foto's , zit er helemaal van te genieten !
Lieve groet ♥RINI♥

maría cecilia zei

wow!!! autumn seems perfect through your eyes!!!!!!!