woensdag 8 september 2010

Paestum


Een stukje geschiedenis van ons reisverslag.

Op een  rij-afstand van 10 minuten gelegen van ons appartement , waanden we ons ineens in een hele andere wereld. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Bij binnenkomst wist ik niet wat ik zag, de enorme overblijfsels zo bijzonder en indrukwekkend. Een plek waar ooit een bloeiende handelsstad heersde, nu deze dag nog steeds drie enorme tempels staan. 

Paestum is de klassieke Romeinse naam voor Poseidonia,  genoemd naar de god van zee "Paseidon". Het was een belangrijke stad uit het oude Magna Graecia, het in de Oudheid door Grieken gekoloniseerde gebied in het zuiden van het huidige Italië. De stad werd gesticht door inwoners van Sybaris, rond 600 v Chr. In de150 jaar daaropvolgend werden de belangrijkste tempels gebouwd. In 273 v Chr. werd de stad een Romeinse kolonie en kreeg het de naam Paestum.  Het is nu een der belangrijkste archeologische vindplaatsen in Italië en ligt aan de kust, ca. 85 kilometer ten zuiden van Napels in de provincie Salerno. De indrukwekkende ruïnes van Paestum werden toevallig ontdekt rond 1750, toen koning Karel IV van Napels wegenwerken in de streek liet uitvoeren.


Tempio di Nettuno, deze tempel niet (zoals de meesten dachten) van Neptunes maar aan Hera gewijd, de grootste bestbewaarde van de Griekse wereld.




Tempio di Cerere opgericht ter ere van Athena


Het amfitheater van de Romeinen









Belangrijke vondst in één van de graven was de met fresco beschilderde  sarcofaag uit de Griekse tijd. Het is de tomba del tuffatore, het graf van de duiker.
Deze muurbeschilderingen zijn bewaard gebleven en nog zo helder van kleur alsof ze nieuw zijn.
Net als de sieraden, mouwspelden, schalen en ornamenten  die achteloos in vitrines of gewoon buiten tegen de muur zijn opgesteld

Tien jaar geleden blijken er amforen geopend te zijn, die in 1968 zijn gevonden, deze bevatte honing die nog erg smakelijk was. Honing was één van de wezenlijkste onderdelen van het Romeinse menu. 






Tempio di Poseidon


In het straatje achter een groot hek met aardewerk, sprongen mij deze prachtige beelden in het oog.





Het was een zeer warme dag, maar zo de moeite waard!

Fijne dag allemaal,

20 opmerkingen:

wonen bij de dijk... zei

wat heb jij mooie foto's gemaakt..
Prachtig.
Persoonlijk vindt ik de foto van die oude monnik erg mooi..
maar die andere zijn ook geweldig.
heerlijk om dit in het echt te hebben gezien.
fijne dag vandaag
Cobi

Bizzy @ home zei

Bedankt voor dit uitstapje terug in de tijd. Heel bijzonder om te zien, je hebt het mooi gefotografeerd.
Lieve groet, Renny

Claudia zei

Wat een geschiedenisles geef je ons, altijd leuk om de achtergrond bij bepaalde foto's te krijgen.

Liefs Claudia

It's me zei

Wat een geweldige prachtige foto's !!! echt zo mooi !!! en de muziek ook !! liefs Ria...

*Ingrid* zei

dank je wel Helena voor de prachtige foto's en je leerrijke rondleiding!!!!geniet van je dagje

Ingrid

Home and Lifestyle zei

Wat een mooie foto's, Helena! Ik vind het altijd zo bijzonder om ergens te lopen met de wetenschap dat er al véél eerder ook mensen liepen! De tijd krijgt dan ineens zo'n andere rol...niet meer in minuten, uren en dagen maar in eeuwen!

De laatste foto is ook zo mooi...zucht!!

Lieve groet, Ingrid

Karin zei

Prachtig! Ik word altijd heel stil van dit soort bouwwerken omdat je weet dat het allemaal door mensenhanden en mensenkracht gebouwd is. Zo indrukwekkend!

Mayflower zei

Wat een prachtige post Helèna, een stukje rijke historie. Het lijkt me echt geweldig om dit alles van dichtbij aanschouwen. Kollosale bouwwerken, echt ongelooflijk hoe de mensen dit toen met alle beperkte middelen konden bouwen. Het verbaasd mij telkens weer dat in sommige delen van de wereld de mensen toen al zo vooruitstrevend waren.
Bedankt voor je prachtige rondleiding.
Lieve groet, Mea

marian zei

Prachtig! Wat is reizen en andere landen, steden en geschiedenis ontdekken toch verrijkend en het geeft een mens weer energie ook, vind ik, eens weg van de sleur. Je zal het al wel doorhebben, ik snak naar eindelijk weer eens vakantie, even weg van huis!
Dank je dat je ons van al dat moois laat meegenieten!
Groetjes,
Marian

Carina zei

Helena, bedankt dat je deze foto's en het verhaal daarbij met ons heb gedeeld.
Schitterend borstbeeld trouwens, 't lijkt mij Marie-Antoinette met 't portret van Louis om haar hals, in ieder geval is het indrukwekkend.

Fijne avond, groet van Carina

Room Seventeen zei

Prachtig Helena, heel indrukwekkend die tempel.
Zet mij trouwens maar onder die boom op de laatste foto neer, lijkt me echt genieten dat plekje.
Groetjes Hennie

Stina zei

Bijzonder om dat in het echt gezien te hebben.
Kijk je er heel anders tegen aan hé,
wat kolossaal zeg!

fijne avond gr Stina

Jeanette zei

Ohh...Helena wat laat je ons prachtige foto`s zien van een stukje grienkenland. Wat een geweldige gebouwen om te zien, op de foto vind ik het er al heel indrukwekkend uit zien,laat staan dat je dat met eigen ogen hebt gezien, heel mooi!

lieve groet, Jeanette

Anita zei

Ik zit voor mijn doen vanochtend vroeg achter de computer en wordt wakker geschud door jouw prachtige foto's.En ook nog eens voorzien van levendige tekst.Wat zijn er toch mooie stukjes op de wereld en wat waren de mensen toch ongelofelijk knap met de weinig middelen die ze hadden.Heel mooi en dan zie ik het nog maar op foto/computer!
Groetjes Anita.

Zazoe zei

Ik kan me alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers hier: wat een prachtige foto's Helena! En de blog leest heerlijk, je neemt ons echt even mee op reis. Dankjewel daarvoor!

Sylvia zei

Bedankt voor de rondleiding, Helena !
Je foto's zijn prachtig !
Fijne avond,
Sylvia

Home and Lifestyle zei

Lieve Helena,

Behalve dat ik je een fijn weekend kom wensen, wil ik je ook even melden dat ik je getikt heb...zie mijn post!

Lieve groet, Ingrid

Room Seventeen zei

Hoi Helena, ik ben vanochtend even snel naar de fair geweest, kon niet zo heel lang rondstruinen want ik had een zere rug, maar het was zeer de moeite waard! Bewolkt weer, maar gelukkig geen regen gehad. Morgen wordt het een fraaie nazomerdag, dus als je kunt moet je echt even gaan hoor.

"Création" zei

In één woord MANGNIFIEK Helena wat je hier laat zien. Een prachtige rondleiding en een stukje geachiedenis bovendien. Voor mij al heel imposant om dit hier bij jou te bekijken wat zal dat voor jullie ter plekke een belevenis zijn geweest...heb genoten van dze prachtige post, bedankt daarvoor...

Een heel fijn weekend gewenst,
Lieve groet, Josephine

G-style zei

Hallo Helena, bedankt voor je lieve reactie op mijn blog, erg leuk om te lezen.
Ik vind de foto's uit je reisverslag werkelijk prachtig , wat een sfeer stralen die oude gebouwen toch uit he.......
Je weet het mooi op de foto te zetten, dat is ook een kunst op zich.
Ik wens je een heel fijn weekend toe , groetjes Gea